Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
HG_
11 maj · 2 497 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Har för mig att man värmer dessa plast rutor först i en ugn eller liknande över en form. Skär till, lägger över formen, låter den formas av värmen, stänger sedan av värmen och låter rutan svalna i lugn och ro. Tills den har följt formen och man kan montera den.

Eller det kanske var så du gjorde .. eller så fick du en idé nu 😉

Jo, det är så man får göra,
Behöver göra en låda så värmen inte går ur plasten för fort.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
måndag 14:51 · 2 497 Inlägg

Uppdatering dårå.
Efter att misslyckat med original rutan (som ändå var för liten i överkant.)
så blev det att beställa en 6mm polykarbonatskiva från plastshop.se (Man får tacka Chrille för snabb service & frakt.)

Med en del efterforskning på nätet av alla slag för att se hur folk böjt till tjockare bitar i denna plast så bestämde jag mig för detta jag ska gå igenom i denna uppdatering.

(Tar detta i stora drag, kommer inte att gå in på extrema detaljer.)

Jo, vi (min fru & jag, ja, man är tvungen att vara 2 för detta jobb, är inte lätta att göra själv.)
började med att ta en plåt, kapa & böjde till den efter rutramen.
 
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-87ac9edb82af1d90c4838992aff797e0.jpg

Svetsade fast stag på baksidan av plåten efter en del inpassning. Satte även ben på stagen så man får utsidan uppåt.
Provade med den gamla rutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-42cc9001081da117964e88ae7d529091.jpg

& nu då?
Jo, nästa steg i projektet, att få skivan att böja sig, då krävs lite värme.
& då behöver man en låda av något slag att hålla inne värmen.
I detta fall så tog jag det som fanns till hands, pallkragar som jag klädde med aluminiumfolie på insidan.
Locket fick jag ta en mdf skiva jag hade liggandes medans botten delen av lådan fick vara öppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-be1784b5a9c97d4d510e7278635822de.jpg

Lånade svärfars gasolbrännare för att få lite värme.
La plåtmallen i lådan & passade in hela paketet så allting fick plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-380abbcc2847e3363d0879a41954001d.jpg

På med den tänkta plastskivan & locket, dra på med värme så skivan formar sig. & efter med ett par misslyckande försök så lyckades man med att
få till en vettig ruta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-33c79510748406c5950a936faa3bc744.jpg

Nu ligger rutan & svalnar & väntar på nästa steg.

Detta är i stora drag hur jag har gjort, men det är lite att tänka & arbeta med när man håller på med just detta så detta har tagit lite tid.
Detta är inget man gör över en helg.

Så alla följare får vänta lite till nästa uppdatering.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Inken
måndag 20:53 · 529 Inlägg

snart klart,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
HG_
måndag 21:01 · 2 497 Inlägg

Inken skrev:
snart klart,

Man e alltid ”snart klar”. 🤣
Sen är det ju alltid något annat man hittar som man vill göra om.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Steff240
måndag 22:22 · 1 040 Inlägg

Jädra smart lösning för att forma rutan!

Är polykarbonaten behandlad på något vis? Har haft några folkracebilar med polykarbonatrutor och tycker att dom lätt blir repiga och ofta "mjölkiga" och blekta av solen efter nåt år. Vore ju tråkigt om du behöver upprepa processen efter varje säsong hmm

HG_
måndag 22:28 · 2 497 Inlägg

Steff240 skrev:
Jädra smart lösning för att forma rutan!

Är polykarbonaten behandlad på något vis? Har haft några folkracebilar med polykarbonatrutor och tycker att dom lätt blir repiga och ofta "mjölkiga" och blekta av solen efter nåt år. Vore ju tråkigt om du behöver upprepa processen efter varje säsong hmm

Denna ska vara uv behandlad, men efter erfarenhet av den gamla rutan så håller det ungefär 3-4 år.
(Då har bilen stått ute alla år.)
Sen blir det en mjölkvit hinna på den.
Det finns ett sett att kunna åtgärda detta & det är att köra på lite snabbt med en brännare & köra snabbt över rutan så försvinner det vita, även små repor, men man får vara försiktig.
Sedan finns det poleringsmedel om man vill gå ännu djupare.
Men jag kommer att ha kvar mallen så jag kan göra fler rutor om det skulle behövas.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
tisdag 09:39 · 2 497 Inlägg

Jag har fått lite ny kunskap om matt klarlack. 😁
Tydligen är det så att matt klarlack är bara lite matt på det översta lagret.
(Om man nu kan säga så.)
När man polerar den sorten av matt ”färg”
så polerar man upp/bort det matta så det blir högblank .
Därför blev taket blankt när jag polerade det, hu vad man kan lära sig.
Men inget som stör,
men oväntat resultat. 😁

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang