Gnällande ljud som följer rotationen på hjulen ( veteran Mercury Cougar 72:a)

MagnetcHaze
3 maj · 70 Inlägg

Hej

Har ett problem med ett gnällande ljud som följer rotationen på hjulen. Bilen det handlar om är en gammal veteranjänkare från 72, så man får felsöka brett. 

Kan tillägga att det de senaste 7-8 åren har bytts massor av delar i framvagnen, bussningar och olika stag. Hjulinställning har gjorts. Bromsklossar, bromsskivor och bromsok är utbytta mot nytt. Hjullager är bytt samtidigt som bromsskivorna.

När jag rullar iväg med kall bil så är det inget ljud. Efter ett par kilometer gör sig ljudet påmint vid svängar och okämnheter i vägen. Nyper man då till på bromsen så försvinner ljudet för en stund. Ljudet kan ävennuppstå vid gaspådrag från tex ett rödljus. Ljudet följer rotationen på hjulen,
Efter ytterligare körning tilltar ljudet och dyker upp tätare. Släpper då ibland inte trots att man nyper till på bromsen.
Kan tillägga att inget hjul är nämnvärt varmare när man parkerar så bilen rullar på bra. Alla vätskor i bilen ligger på en bra nivå. Gungar jag på bilen parkerad så är det inget som knakar eller gnäller.

Någon som har ett tips på var man kan börja felsöka ? Grymt tacksam för alla tips!

Hälsningar // Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Muskelbil
4 maj · 400 Inlägg

Lyft bilen och känt om något fram hjul rullar tungt eller vibrerar lite ??
När upp lyft tryck på broms pedalen och känn om broms ligger på

zzr94092
4 maj · 4 407 Inlägg

koniska  hjullager? inget glapp så skivan tar i skölden,bromsklossarna,långsökt men men.......

torsen
4 maj · 7 273 Inlägg

zzr94092 skrev:
koniska  hjullager? inget glapp så skivan tar i skölden,bromsklossarna,långsökt men men.......

Föreslår även jag att kolla bromsskölden.

MagnetcHaze
4 maj · 70 Inlägg

Tack för tipsen! Ska kolla upp det ni nämner.

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Sicko
4 maj · 178 Inlägg

Stod inget om det men har du fejk whitewalls på så kan de bli att spöka.

Om inte så hur beter sig ratten och pedalen om du bromsar i högre hastigheter? Kan få resonansljud om du fått kanter efter backar/belägg om bilen stått länge. Eller om skivorna inte är helt raka etc (behöver inte vara slagna, räcker om det inte varit rengjort riktigt vid byte så skivan inte är helt rakt monterad)

Utmarks-Loke
4 maj · 5 871 Inlägg

Kanske prova med nya bromsbelägg, av något kvalitetsmärke

MagnetcHaze
söndag 20:34 · 70 Inlägg

Hej

Det visade sig att orsaken till det beskrivna gnällande ljudet kom av dåliga bakdämpare. Köpte nya belägg framtill, nya clips och glidbultar. Till trummorna bak köpte jag nya installationsfjädrar och hjulcylindrar. Ljudet minskade något i omfattning, vad jag tror i alla fall smile Köpte även på mig nya luftdämpare bak för att dämparna som satt på verkade lite trötta. Ljudet försvann efter bytet omgående.
Att avsaknaden av lite gnäll kan göra en så nöjd med tillvaron smile

Ha det gott!

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang