MC regga en Yamaha XV1100 som A2

motlas
9 maj · 27 Inlägg

Alltså en Yamaha virago 1100 på 64 hästkrafter som väger 250kg~.
Enligt formeln som står på transportstyrelsen väger den gott mycket över vad som är för lätt för att strypa ner till 35kw och har mycket mindre kraft än vad gränsen är för att regga om till A2. (0.2kw / kg)
Men har flera gånger hört polare och andra säga att 600cc~ är ungefär max på vilken storlek på motorn man kan ha.
Sen vet jag inte om vilka andra krav som ställs på motorcyklar då jag minns att jag sett att man behöver katalysator och liknande saker på bess men det verkar helt orimligt för en cykel från -92...

Vill bara dubbelkolla att storlek på motor inte har någon betydelse i att regga om en cykel till A2.
Är även intresserad om det går att göra en strypning själv då det jag hittat på webben är helt orimligt att betala 7600 för att få det gjort på firma.
Tex. en plugg i avgasröret som på mopeder.

Hemmamek
10 maj · 214 Inlägg

Men har flera gånger hört polare och andra säga att 600cc~ är ungefär max på vilken storlek på motorn man kan ha.

Det är nog för att morderna/sport MCs brukar ha betydligt mer effekt per motorvolym.
Så antar att en "literbike" brukar ha på tok för mycket effekt orginal för att gå att strypa (i laglig mening, måste vara under 70kW orginal).

Besiktas med reglerna som gällde året den tillverkades. Tror inte att strypning till A2 ändrar detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang